2021-12-28T08:00:00+01:00 eOstroleka.pl
Region,

Jak dbać o mózg?

REKLAMA
REKLAMA

Wbrew pozorom, kwestia dbania o mózg nie dotyczy wyłącznie seniorów. Naukowcy stwierdzili, że ten niezwykle ważny narząd zaczyna starzeć się już między 20. a 30. rokiem życia. O mózg powinny dbać zatem również osoby młode i osoby w średnim wieku. Sprawdź jak utrzymać go w dobrej kondycji, by pamięć i koncentracja nie zaczęły nas zawodzić. 

Dieta na mózg

Zdrowa dieta ma zasadniczy wpływ na funkcjonowanie całego organizmu, mózg nie stanowi tu żadnego wyjątku. Jeśli chcemy długo cieszyć się dobrą pamięcią, musimy wprowadzić odpowiednie nawyki żywieniowe. W codziennej diecie powinny znaleźć się produkty zawierające witaminy, magnez, cynk, naturalne antyoksydanty, węglowodany złożone i tłuszcze nienasycone. Należy zatem sięgać po duże ilości warzyw np. po: szpinak, kalafior, cebulę, marchew, brukselkę, pomidory czy kapustę. Nie może zabraknąć również ryb i orzechów, pestek dyni i słonecznika, owoców, a także pełnoziarnistego pieczywa, kasz czy brązowego ryżu. Słowem, dieta powinna obfitować w różnorodne produkty, a posiłki należy spożywać regularnie, by mózg otrzymywał kolejne porcje energii niezbędne do prawidłowego funkcjonowania w ciągu dnia. 

Suplementy 

 Suplementy nie zastąpią dobrze zbilansowanej diety, ale mogą przyczynić się do poprawy pracy mózgu. Wiele suplementów na pamięć i koncentrację zawiera miłorząb japoński, który przyczynia się do lepszego dotlenienia mózgu. W suplementach mogą znajdować się również kwasy omega-3 usprawniające przekazywanie sygnałów nerwowych, magnez czy też ekstrakt z Ashwaghandy, który ma właściwości antyoksydacyjne i pozytywnie wpływa na funkcjonowanie mózgu. W suplementach często obecna jest również lecytyna, która pobudza układ nerwowy, przyczyniając się do poprawy koncentracji i pamięci. Suplementy na mózg można zamówić przez Internet, np. na tej stronie: https://www.biosuplementacja.pl/.

Aktywność fizyczna

Ćwiczenia fizyczne wzmacniają mięśnie i poprawiają sylwetkę, ale pozytywnym efektem aktywności ruchowej, jest także lepsza praca mózgu. Podczas ćwiczeń, redukujemy bowiem stres, który jest jednym z największych zagrożeń dla naszego organizmu i znacząco utrudnia koncentrację. Co więcej, naukowcy udowodnili, że ruch przyczynia się do rozwoju hipokampu, czyli części mózgu odpowiedzialnej za procesy pamięciowe. Rezultatem ćwiczeń jest także poprawa krążenia krwi, co przekłada się na zwiększenie ilości tlenu docierającego do mózgu. Warto zwłaszcza jak najczęściej ćwiczyć na świeżym powietrzu. Wówczas możemy jeszcze lepiej dotlenić mózg.

Ćwiczenia na mózg

Mózg lubi wyzwania. Zadbaj więc o to, by nigdy ich nie brakowało. Nauka nowego języka, gra na instrumencie, zagadki logiczne, łamigłówki, krzyżówki, sudoku, quizy i rebusy – wszystkie te czynności aktywizują mózg i pozwalają wyćwiczyć pamięć. Ważne, by ćwiczenia były urozmaicone i regularne. Dobrym treningiem dla mózgu jest także czytanie. Wówczas musimy skupiać swoją uwagę na tekście przez dość długi czas, a ponadto możemy wyobrażać sobie przeczytane treści. 

Odpowiednia ilość snu

Wiele osób uważa, że sen to strata czasu. Nic bardziej mylnego. To właśnie podczas snu nasz mózg może utrwalić informacje, które dotarły do niego w ciągu dnia. Jeśli pozbawimy go takiej możliwości, wkrótce mogą pojawić się u nas problemy z pamięcią. Co więcej, gdy jesteśmy wyspani, a zatem zregenerowani, pracujemy efektywniej i sprawniej przyswajamy nowe porcje informacji. Warto zatem zapewnić sobie 7-8 godzin na nocną regenerację. 

Walka ze stresem

Nadmierny stres zakłóca szereg procesów zachodzących w naszym organizmie, również tych związanych z zapamiętywaniem i koncentracją. Należy zatem poszukać skutecznych sposobów walki ze stresem. Sport, spotkania z przyjaciółmi, dobry film, wyjazd, rozwijanie swoich pasji – to pomoże nam się zrelaksować i zapanować nad nerwami. 

Dobry plan

Jeśli nieustannie żyjesz w pośpiechu i chaosie, nawet młody i sprawny mózg może nie podołać wyzwaniom. Najwyższy czas zacząć planować dzień. Zakup kalendarz i zapisuj listę rzeczy, które musisz wykonać. Warto zastanowić się także, które czynności można wyeliminować. Jeśli przeznaczasz zbyt wiele czasu na seriale, a potem na wpół śpiąco odrabiasz lekcje, uczysz się do sprawdzianu lub przygotowujesz się do pracy nie ma co się dziwić, że skuteczność przyswajania informacji jest mocno ograniczona. Jeśli sporządzisz dobry plan, wszystko wykonasz na czas i unikniesz ciągłego stresu. 

Potrzeba dbania o mózg dotyczy osób w różnym wieku. Im szybciej zaczniemy, tym lepiej. Dzięki temu będziemy pracować i uczyć się efektywniej, a ponadto zmniejszymy ryzyko wystąpienia dużych problemów z pamięcią i koncentracją w przyszłości. 

Materiał zewnętrzny.

REKLAMA
Zobacz również
Kalendarz imprez
styczeń 2022
PnWtŚrCzPtSoNd
 27  28  29  30  31 dk1 dk2
dk3 dk4 dk5 dk6 dk7 dk8 dk9
dk10 dk11 dk12 dk13 dk14 dk15 dk16
dk17 dk18 dk19 dk20 dk21 dk22 dk23
dk24 dk25 dk26 dk27 dk28 dk29 dk30
dk31  1  2  3  4  5  6
×