eOstroleka.pl
Polska,

Nie kupuj kota w worku! Bądź świadomym konsumentem

REKLAMA
zdjecie 5983
zdjecie 5983
REKLAMA
zdjecie 5983

Ponad 1600 wniosków i próśb konsumentów o mediację w sprawie zakupu wadliwego obuwia oraz ponad 200 dotyczących sprzętu RTV/AGD wpłynęło w ubiegłym roku do Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Warszawie (WIIH). O tym jak świadomie kupować, jakie prawa ma konsument i jak rozwiązywać sytuacje sporne, będą informować 14 i 15 marca pracownicy inspekcji w ramach obchodów Międzynarodowego Dnia Konsumenta.

W 2013 r. do WIIH wpłynęły łącznie 3,3 tys. sygnałów od konsumentów o nieprawidłowościach i wniosków o mediację. Inspekcja przeprowadziła 3 tys. mediacji, z czego ponad 1,6 tys. załatwiono w sposób pozytywny dla konsumenta. Udzielono prawie 15 tys. porad konsumentom i przedsiębiorcom, z czego 12,4 tys. telefonicznie i 2,1 tys. bezpośrednio.

W ramach obchodów Międzynarodowego Święta Konsumentów, w piątek i sobotę (14 - 15 marca) w siedzibie inspekcji w Warszawie oraz w delegaturach w Ciechanowie, Ostrołęce, Płocku, Radomiu i Siedlcach dyżurować będą pracownicy zajmujący się ochroną praw konsumenta. Porady będzie można uzyskać w piątek do godziny 18, w sobotę do 16. 15 marca 2014 r. w warszawskim Centrum Handlowym Wola Park odbędą się Targi Wiedzy Konsumenckiej organizowane z inicjatywy Stowarzyszenia Konsumentów Polskich. Na stoisku WIIH zainteresowani będą mogli dowiedzieć się o swoich prawach w przypadku sporów między klientem a sprzedawcą, uzyskać informacje o możliwościach mediacji i rozstrzygnięciach spraw przez sąd polubowny. W centrum  handlowym Alius w Ostrołęce w sobotę na pytania odpowiedzą pracownicy WIIH oraz miejski rzecznik praw konsumentów. „Konsument świadomy, to konsument dobrze poinformowany, który zna swoje prawa i umie z nich korzystać. Tym bardziej zachęcam do możliwości odbycia konsultacji z pracownikami inspekcji handlowej. To najlepszy sposób na to, aby czuć się bezpiecznie podczas codziennych zakupów ” – powiedział Dariusz Piątek, wicewojewoda mazowiecki.

„W przypadku stwierdzenia wystąpienia wad towaru w pierwszej kolejności żądajmy od sprzedawcy jego naprawy lub wymiany. Składając reklamację należy pamiętać o: zgłoszeniu wady w ciągu 2 miesięcy od jej wykrycia, wskazaniu roszczenia (naprawy lub wymiany), pisemnej formie, która ułatwi postępowanie oraz o tym, że brak paragonu nie wyklucza możliwości reklamacji” – powiedziała Joanna Jankowska – Kuć, zastępca mazowieckiego wojewódzkiego inspektora inspekcji handlowej. Codziennie robiąc zakupy konsument zawiera umowę. Za towar z nią niezgodny (taki, który nie nadaje się do celu, do jakiego został przeznaczony - na przykład lodówka, która nie chłodzi) sprzedawca odpowiada w ciągu dwóch lat od momentu zakupu.

Jeśli sprzedawca odrzuca reklamację, w rozwiązaniu sporów może pomóc inspekcja handlowa, która poza przeprowadzaniem kontroli prowadzi również działania chroniące konsumentów poprzez: podejmowanie mediacji, organizowanie i prowadzenie stałych polubownych sądów konsumenckich oraz poradnictwo konsumenckie. Istotą sądownictwa polubownego jest: szybkość (większość spraw kończy się w przeciągu 1-2 miesięcy) oraz skuteczność (wyroki sądu polubownego mają moc wyroków i ugód sądu powszechnego). W postępowaniu strony nie muszą działać poprzez pełnomocników.

Więcej informacji na temat dyżurów i targów konsumenckich dostępnych jest na stronie www.wiih.org.pl oraz www.mazowieckie.pl.

REKLAMA
zdjecie 5983
zdjecie 5983
Kalendarz imprez
marzec 2024
PnWtŚrCzPtSoNd
 26  27  28  29 dk1 dk2 dk3
dk4 dk5 dk6 dk7 dk8 dk9 dk10
dk11 dk12 dk13 dk14 dk15 dk16 dk17
dk18 dk19 dk20 dk21 dk22 dk23 dk24
dk25 dk26 dk27 dk28 dk29  30  31
×