Dzieci do 16 lat będą musiały nosić kaski podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną. To jedna z kluczowych zmian w projekcie nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, którym zajął się Sejm. Nowe przepisy przewidują też surowsze kary dla kierowców jeżdżących bez uprawnień oraz możliwość zdobycia prawa jazdy kategorii B już w wieku 17 lat.
Rządowy projekt nowelizacji ustawy o ruchu drogowym ma na celu przede wszystkim poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach, szczególnie wśród najmłodszych uczestników ruchu. Zmiany dotyczą zarówno obowiązków kierowców, jak i użytkowników jednośladów.
Kaski obowiązkowe dla wszystkich dzieci
Najważniejszą zmianą z perspektywy rodzin jest wprowadzenie obowiązku noszenia kasków ochronnych przez dzieci i młodzież do ukończenia 16. roku życia. Wymóg ten będzie dotyczył jazdy na rowerze, hulajnodze elektrycznej, a także wrotkach.
– Widzimy rosnącą liczbę wypadków z udziałem najmłodszych użytkowników dróg, a jednocześnie świadomość rodziców i samych dzieci wciąż nie zawsze idzie w parze z praktyką – mówił w Sejmie poseł Mariusz Popielarz. – Ten projekt nie tylko zwiększa bezpieczeństwo, ale też ma ogromny walor edukacyjny. Uczy od najmłodszych lat, że bezpieczeństwo jest wartością, a kask nie jest oznaką przesady, tylko rozsądku.
Przepis ma charakter prewencyjny i ma wpłynąć na zmianę nawyków zarówno dzieci, jak i ich rodziców. Zdaniem projektodawców regulacja ta może znacząco ograniczyć ryzyko poważnych urazów głowy w przypadku wypadków.
Nowelizacja przewiduje również zaostrzenie kar dla kierowców, którzy prowadzą pojazdy pomimo zatrzymania prawa jazdy. Takie osoby mogą się spodziewać cofnięcia uprawnień do kierowania pojazdem, co stanowi istotne zaostrzenie dotychczasowych sankcji. To rozwiązanie ma na celu zwiększenie skuteczności egzekwowania przepisów i większe poczucie odpowiedzialności wśród kierowców.
Prawo jazdy od 17. roku życia
Projekt zakłada także zmiany dotyczące wieku, w którym można uzyskać prawo jazdy kategorii B. Nowe przepisy umożliwią młodym ludziom zdanie egzaminu i otrzymanie uprawnień już po ukończeniu 17 lat, choć będzie to związane z pewnymi ograniczeniami.
Zmiana ta ma zwiększyć mobilność młodszych osób i ułatwić im start w dorosłość, jednocześnie zachowując odpowiedni poziom bezpieczeństwa poprzez system stopniowego wdrażania do samodzielnego kierowania pojazdami.
Konieczna edukacja i współpraca
Poseł Popielarz zwrócił uwagę na konieczność połączenia zmian legislacyjnych z szeroko zakrojonymi działaniami edukacyjnymi.
– Czy ministerstwo planuje w ramach kampanii towarzyszącej wdrożeniu ustawy współpracę z samorządami, szkołami i organizacjami pozarządowymi, tak żeby zmiana przepisów była połączona z działaniami edukacyjnymi i promocyjnymi? – pytał parlamentarzysta. – Wydaje się, że wówczas efekt bezpieczeństwa byłby jeszcze silniejszy, a projekt stałby się wzorem skutecznej prewencji, a nie tylko regulacji prawnej.
W związku z tym, że w czasie drugiego czytania złożono poprawki, projekt ustawy skierowano ponownie do komisji infrastruktury w celu przedstawienia sprawozdania.






1
2
10