Prezydent Kotowski o sytuacji PKS. Padły gorzkie słowa dla koalicji PO-PSL

Na wczorajszej nadzwyczajnej sesji rady miasta dyskusję zdominowały tematy komunikacyjne. Radni Platformy Obywatelskiej pytali o aktualną sytuację dotyczącą połączeń autobusowych i dworca w Ostrołęce. Wątpliwości wyjaśniał im Janusz Kotowski, prezydent miasta.
Prezydent Kotowski na początku przyznał, że spółka MZK rozwija się dobrze.
- Jeżeli chodzi o MZK, to mogę powiedzieć, że zapewniamy bezpieczeństwo komunikacyjne mieszkańcom Ostrołęki. MZK to spółka, która się rozwija od wielu lat. Myślę,że każdy kto potrafi widzieć co się dzieje wokół tej firmy, widzi ile pozytywnych zmian wokół tej firmy nastąpiło. Korzystamy z różnych form wsparcia zewnętrznego, większość nowych zakupów, także w ramach taboru autobusowego, to zakupy związane z poważnym dofinansowaniem zewnętrznym - mówił.
Kotowski podkreślił również, że miasto chciało przejąć PKS Ostrołęka w 2009 roku, lecz nie zgodził się na to ówczesny rząd PO-PSL.
- Pan minister Budzanowski w sposób arogancki odniósł się do tego projektu samorządowego i obiecał publicznie, że ma świetnych strategicznych inwestorów. Myślał zapewne o firmie Mobilis. Ów strategiczny inwestor miał rozwinąć PKS Ostrołęka i zrobić, zdaje się, tutaj fantastyczną nowoczesną firmę. Jak się stało w praktyce, państwo zauważyliście - dodał.
Padło też słowo o obecnej sytuacji w komunikacji autobusowej między Ostrołęką a gminami ościennymi.
- Miasto nie odpowiada za połączenia w obszarze powiatu czy między województwami, jednak podjęliśmy działania, by pustek nie było po wycofaniu się z firmy Mobilis i pozostawienia tego wszystkiego w takim stanie, jak oczy widzą. Nowy operator nie podjął działań, szybko z tej umowy zrezygnował. Teraz firma lokalna podjęła się dzierżawy dworca i organizacji sieci połączeń w terenie. Miasto stara się sprzyjać tym działaniom, ale to coś ponad nasze obowiązki - przyznał prezydent Kotowski.
Padło także pytanie o stan dworca PKS w Ostrołęce.
- Gdy chodzi o stan dworca, nie mam danych szczegółowych. Pytanie o stan techniczny budynku, który nie należy do miasta, nie jest pytaniem dobrze zaadresowanym. Planowane są działania modernizacyjne i remontowe. Ten dworzec nie należy do miasta - zakończył prezydent.
Wasze opinie
Zastanów się, zanim dodasz komentarz
” Z 60 spółek PKS nadzorowanych przez ministra skarbu państwa, 38 przeznaczono do komunalizacji. Marszałkowie województw, przede wszystkim świętokrzyskiego, lubelskiego i podlaskiego wyrażają zainteresowanie komunalizacją. Z wnioskami o przejęcie spółek PKS występują w większości starostowie. Wśród 22 spółek PKS przeznaczonych do prywatyzacji 7 jest z województwa mazowieckiego. (…) Uznaliśmy, że najlepszym rozwiązaniem będzie wykorzystanie efektu synergii tych spółek na terenie województwa mazowieckiego. Stąd we wrześniu ub.r. złożyliśmy marszałkowi województwa mazowieckiego propozycję przyjęcia wszystkich PKS-ów, a następnie dokonania ich integracji w celu stworzenia jednej sprawnej sieci transportowej pod nadzorem samorządu województwa. Niestety, marszałek województwa mazowieckiego odmówił przejęcia tych spółek. Odmowa komunalizacji spowodowała, że przystąpiliśmy do prywatyzacji poszukując inwestora dla sieci 7 mazowieckich PKS-ów. Zostały wynegocjowane parametry między Skarbem Państwa a inwestorem. Jesteśmy w trakcie negocjowania pakietu socjalnego.”
Źródło: http://orka.sejm.gov.pl/Biuletyn.nsf/0/7A1BFA12EA0D9912C125774C0025D881?OpenDocument
Przypominam iż Marszałkiem wówczas był i jest do chwili obecnej Adam Struzik z PSL.
W 2010 roku Ministerstwo skarbu podpisało z firmą Mobilis z Warszawy umowę prywatyzacyjną 6 mazowieckich PKS-ów za ok. 77 mln zł. Spółka została właścicielem PKS-ów w Ciechanowie, Mińsku Mazowieckim, Mławie, Płocku, Przasnyszu i Ostrołęce. Resort skarbu podkreślał wówczas, że do najważniejszych postanowień zawartej umowy należą zobowiązania inwestycyjne firmy Mobilis na blisko 100 mln zł.
Żałosny gość.
On powie Ci że "przez ostatnich osiem lat......"
Potem powie Ci że możesz sobie jeździć MZK za darmo dzięki niemu......
To że jeżdżąc nigdy nie trafisz na jakiekolwiek dalsze połączenie to zwykłe pieniactwo z Twojej strony....
Zbyt wiele wymagasz od ludzi którzy pociąg i autobus znają jedynie z książek i Wikipedii
W liście czytamy m.in. „ w ocenie Ministerstwa Skarbu Państwa proces ten rokuje nadzieje na znalezienie inwestora, który zapewni spółce dokapitalizowanie oraz stały rozwój, co przyniosłoby korzyści zarówno spółce jak i regionowi. Jednocześnie informuję, że w przypadku gdyby oferty złożone w procesie prywatyzacji nie spełniły oczekiwań Ministra Skarbu Państwa, może zostać rozważona koncepcja komunalizacji ww. spółki.”
Przypomnijmy, iż na skutek próśb związkowców z PKS, zaniepokojonych informacją o wycenie przedsiębiorstwa na 3,5 mln złotych ( co ich zdaniem jest kwotą blisko dziesięć razy mniejszą od faktycznej wartości przedsiębiorstwa) 16 lipca ub. r. , podczas LII Sesji Rady Miasta ostrołęcki samorząd opowiedział się za przyjęciem stanowiska w sprawie komunalizacji PKS. Wniosek uzyskał poparcie 11 radnych - jeden był przeciwny , a czterech się wstrzymało. Radni tym samym upoważnili prezydenta Janusza Kotowskiego do wystąpienia w tej sprawie do Ministra Skarbu. W lipcu prezydent Ostrołęki złożył taką ofertę Ministerstwu Skarbu. W grudniu 2009 w tej sprawie spotkali się przedstawiciele powiatów, na terenie których ostrołęcka firma transportowa posiada majątek i prowadzi działalność.
Samorządy powiatów i miast, na terenie których prowadzi działalność ostrołęcki PKS chcą, by odbyło się to na zasadzie komunalizacji. Przedstawiciele powiatów i miasta Ostrołęki opracowali list intencyjny w sprawie przejęcia udziałów firmy. W preambule listu możemy przeczytać, że u podstaw działań samorządów leży „ogromne znaczenie Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Ostrołęce S.A. dla transportu ludności i towarów w regionie objętym działaniem stron, wartość majątku przedsiębiorstwa wytworzonego przez szereg lat, jego znaczenie jako pracodawcy oraz zagwarantowanie stabilnej sytuacji na rynku pracy i zapewnienie rozwoju firmy z korzyścią dla społeczności lokalnej”.
Celem niniejszego listu intencyjnego było podjęcie współpracy zmierzającej do powołania związku powiatów, którego zadaniem będzie wykonywanie zadań publicznych w zakresie transportu zbiorowego. Projekt listu został zaakceptowany przez rady powiatów. Za komunalizacją w imieniu samorządów opowiedzieli się podczas spotkania Janusz Kotowski – Prezydent Ostrołęki, Stanisław Kubeł – Starosta Ostrołęcki, Zbigniew Kamiński - Starosta Ostrowski, Bogdan Pągowski – Starosta Wyszkowski, Grzegorz Nowosielski – Burmistrz Wyszkowa. Podobne stanowisko zajęli związkowcy z PKS w Ostrołęce S.A .
Zobacz również
Mariusz Popielarz o drogowej katastrofie. "Prezydent okłamał mieszkańców" [WIDEO, ZDJĘCIA]
InQbator 2018 rozpozczęty! Zobacz ZDJĘCIA
Jak walczyć z korkami przy wyjeździe z Ostrołęki? Oto jedna z propozycji
Niemal 7 milionów dla ostrołęckiej oświaty. Umowa podpisana
Ostrołęka. Wiemy, jaka szkoła podstawowa może powstać przy ulicy Kościuszki
Narodowe Czytanie: „Przedwiośnie” Stefana Żeromskiego [ZDJĘCIA]
Kalnedarz imprez
Pn | Wt | Śr | Cz | Pt | So | Nd |
28 | 29 | 30 | 31 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | ![]() |
24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |