eOstroleka.pl
Ostrołęka,

Radny Popielarz pyta prezydenta Ostrołęki: Co dalej ze starym mostem?

REKLAMA
zdjecie 8667
zdjecie 8667
Waldemar PopielarzWaldemar Popielarz
REKLAMA

Radny Waldemar Popielarz postanowił zrobić szczegółowy wywiad z prezydentem Januszem Kotowskim dotyczącym szeroko pojętej tematyki starego mostu w Ostrołęce. W swojej interpelacji zawarł aż 11 pytań. Co dalej z ostrołęckim mostem? Odpowiada prezydent Ostrołęki.

Dla Waldemara Popielarza była to już jedenasta interpelacja w tej kadencji samorządu. Radny Platformy Obywatelskiej we wniosku o odpowiedzi na wskazane pytania napisał, że zamknięcie mostu dla pojazdów ciężarowych stwarza olbrzymie problemy dla mieszkańców Ostrołęki. Jak twierdzi, wiele firm transportowych zaczęło już myśleć o likwidacji miejsc pracy z powodu strat wynikających z coraz większych kosztów transportu.

- Sprawa jest bulwersująca, a wielu mieszkańców uważa, że to efekt zaniedbań obecnej władzy rządzącej miastem - pisze Popielarz. Z punktu widzenia prezydenta Janusza Kotowskiego, sprawa wygląda zupełnie inaczej - to zaniedbania koalicji PO-PSL miały doprowadzić do obecnego stanu. Poniżej prezentujemy treść dyskusji pomiędzy radnym Popielarzem a prezydentem Kotowskim.

Waldemar Popielarz: Od kiedy dokładnie wiadomo, że stary most jest w fatalnym stanie?
Janusz Kotowski: Most na rzece Narew został zbudowany w latach 50-tych ubiegłego stulecia. Budowano go w innych technologiach, ilość przejeżdżających pojazdów była zupełnie niewspółmierna do czasów obecnych. Stan mostu budził zastrzeżenia już w latach 90. XX wieku. Przeprowadzono nawet remont, który niestety dodatkowo obciążył płytę mostową. W ostatnich latach przeprowadzono systematyczny monitoring stanu mostu, przeglądy okresowe i szczegółowe. Wskazywały one na niedostateczny stan przeprawy mostowej, ale zezwalały na korzystanie z niej przez wszystkie pojazdy. Wskazano też zarządcy, żeby w 2016 roku przygotowano dokumentację, a w kolejnych latach zrealizowano przebudowę przeprawy mostowej. Miasto podjęło to zobowiązanie. Niestety, w lipcu br. nowe badanie przeprowadzone przez wyspecjalizowany podmiot wskazało na konieczność ograniczenia przejazdu przez most dla pojazdów powyżej 3,5 tony.

WP: Kto jest odpowiedzialny za zamknięcie starego mostu dla samochodów pow. 3,5 tony?
JK: Zamknięcie starego mostu dla pojazdów powyżej 3,5 tony było koniecznością podyktowaną troską o życie i zdrowie ludzi. Decyzję podejmuje w takim wypadku zarządca drogi, po ustaleniu odpowiednich informacji we właściwych miejscach.

WP: Kto jest instytucjonalnym zarządcą drogi mostu?
JK: Zarządcą wszystkich dróg na terenie miasta na prawach powiatu jest prezydent miasta.

WP: Kiedy zostanie przeprowadzony remont starego mostu?
JK: Remont mostu, zgodnie z wcześniejszymi wskazaniami instytucji badających stan przeprawy, zaplanowano na rok 2017. W tym roku sporządzona zostanie dokumentacja techniczna przebudowy (przetarg na wyłonienie wykonawcy i podpisanie umowy nastąpił długo przed koniecznością ograniczenia przejazdu do 3,5 tony).

WP: Jakie dalsze działania miasto zamierza podjąć, jeśli chodzi o przeprawę przez rzekę w Ostrołęce dla samochodów pow. 3,5 tony?
JK: Prezydent podjął zdecydowane działania na rzecz zbudowania przeprawy zastępczej dla samochodów większych. Nie można doprowadzić do tego, by na czas remontu nie było przeprawy alternatywnej. Trwają przygotowania projektowe przeprawy zastępczej, prezydent uzyskał też deklarację pomocy wojska. Największą trudność stanowi uzyskanie właściwych pozwoleń w instytucjach marszałkowskich i wojewódzkich.

WP: Czy wszystkie zalecane w przeglądach technicznych konserwacje mostu były wykonywane zgodnie z zaleceniami technicznymi i prawem budowlanym?
JK: W miarę możliwości budżetowych wykonano zalecenia wynikające z przeglądów stanu mostu.

WP: Ile wyniósł dochód miasta Ostrołęki z podatku od środków transportu za 2015 r.?
JK: Podatek od środków transportu za rok 2015 wyniósł: od osób fizycznych 1.335.201,33 zł, od osób prawnych 1.572.778,48 zł.

WP: Jakie konkretnie działania były podejmowane odnoście budowy nowego mostu w Ostrołęce? Chodzi tu o konkretne działania, wyłączając pisanie pism, organizowanie spotkań i publikacje artykułów prasowych.
JK: Stary most na rzece Narew położony jest w ciągu drogi krajowej nr 61. O jego stanie informowaliśmy w ostatnich latach bardzo często władze krajowe i wojewódzkie. Niestety, przedstawiciele rządu PO-PSL oraz poprzedni wojewoda mazowiecki nigdy nie udzielili nam skutecznej pomocy. W mojej ocenie nigdy nie okazali nawet chęci skutecznej pomocy. W opinii prezydenta i jego współpracowników najlepszym rozwiązaniem byłaby budowa obwodnicy miasta z nową przeprawą. Wielokrotnie występowaliśmy z wnioskiem o budowę obwodnicy, m.in. do E. Bieńkowskiej, S. Nowaka i innych wysokich przedstawicieli poprzedniego rządu. Pomocy nigdy nie było.

WP: Czy miasto wykupiło grunty pod budowę nowego mostu, czy wykonało badania geologiczne, czy posiada decyzje środowiskowe, czy posiada projekt architektoniczny, projekt inwestycyjny, ekspertyzę geologiczną i pozwolenia na budowę nowego mostu?
JK: Miasta nie stać na budowę nowego mostu.

WP: Czy miasto składało wniosek o dofinansowanie w ramach Regionalnego Instrumentu Terytorialnego w sprawie uzyskania środków unijnych na budowę nowego mostu w Ostrołęce?
JK: Działania związane z RIT są ciągle w fazie ostatecznych uzgodnień między partnerami. Miasto w obliczu konieczności gromadzenia środków na przebudowę starego mostu i podejmowania starań o budowę prawdziwej obwodnicy miasta nie widzi w tej chwili celowości budowy dodatkowego małego mostu. Most bardzo by się przydał dla ułatwień w ruchu lokalnym, ale nie rozwiązałby problemu ruchu ciężkiego.

WP: Jaki byłby koszt wybudowania nowego mostu w Ostrołęce?
JK: Raz jeszcze chcę powtórzyć, że najlepszym rozwiązaniem byłaby budowa obwodnicy miasta. Nowy most dla ruchu lokalnego kosztowałby 100-120 mln zł (wraz z drogami dojazdowymi). Gdy pokusić się o budowę mostu dla pojazdów ciężarowych te koszty byłyby znacznie większe. Na koniec chcę podkreślić, iż sprawa starego mostu jest priorytetem działań prezydenta miasta. Przez całe lata nie było żadnego wsparcia ze strony władz krajowych. Obecnie uzyskaliśmy zapewnienie wsparcie kwotą kilkunastu milionów złotych ze strony Ministerstwa Infrastruktury. Prezydent podejmuje działania, by uzyskać kolejne miliony wsparcia (przebudowa będzie kosztować 30-35 mln zł). Dla wsparcia zagrożonych firm transportowych podejmujemy starania o budowę przeprawy zastępczej. Próby przypisywania władzom miasta winy za zły stan mostu uznaję za nadużycie. Most był przez lata dopuszczony do użytkowania, a miasto już przed najnowszymi badaniami zleciło przygotowania dokumentacji na przebudowę. To raczej niechęć do pomocy przy przebudowie ze strony władz krajowych i wojewódzkich poprzedniej koalicji rządzącej Polską nie pozwoliła na realne zmierzenie się z finansowaniem przebudowy. Obecnie istnieje realna szansa na uzyskanie środków finansowych na przebudowę. I należy zrobić wszystko, by tę szansę wykorzystać.

Kalendarz imprez
kwiecień 2024
PnWtŚrCzPtSoNd
dk1 dk2 dk3 dk4 dk5 dk6 dk7
dk8 dk9 dk10 dk11 dk12 dk13 dk14
dk15 dk16 dk17 dk18 dk19 dk20 dk21
dk22 dk23 dk24 dk25 dk26 dk27 dk28
dk29  30  1  2  3  4  5
×