Posłowie Lewicy złożyli w Sejmie projekt ustawy, który może znacząco zmienić polski rynek alkoholowy. Proponowane zmiany w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi przewidują daleko idące ograniczenia w dostępie do napojów alkoholowych oraz ich promocji.
Jedną z najważniejszych propozycji jest wprowadzenie całkowitego zakazu reklamy i promocji wszystkich napojów alkoholowych, w tym piwa. Oznaczałoby to koniec z reklamami alkoholu w mediach, na billboardach, w internecie oraz wszelkimi formami promocji, które obecnie są powszechnie spotykane w przestrzeni publicznej.
Projekt zakłada także zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Podobny zakaz miałby objąć zakłady lecznicze.
Nocne ograniczenia w całym kraju?
Autorzy projektu proponują wprowadzenie jednolitych godzin nocnych, w których sprzedaż alkoholu byłaby zabroniona na terenie całego kraju. Zakaz obowiązywałby od godziny 22:00 do 6:00.
Projekt przewiduje również wprowadzenie obowiązku weryfikacji wieku przy każdym zakupie alkoholu oraz zakaz sprzedaży napojów alkoholowych poniżej sumy podatku akcyzowego i VAT. Sprzedaż internetowa alkoholu miałaby być możliwa wyłącznie z odbiorem osobistym po okazaniu dokumentu tożsamości, co ma uniemożliwić dostęp nieletnich do alkoholu zakupywanego przez internet.
W uzasadnieniu projektu autorzy wskazują, że celem nowych przepisów jest ograniczenie nadmiernej dostępności alkoholu i przeciwdziałanie jego promocji. Lewica argumentuje, że obecne regulacje są niewystarczające w obliczu problemów związanych z nadużywaniem alkoholu w polskim społeczeństwie.
Lewica zaproponowała wejście w życie przepisów od 1 stycznia 2026 roku, a poza regulacjami dotyczącymi sprzedaży online alkoholu - te miałyby obowiązywać od 2027 roku.