W sklepach sieci Lidl przeprowadzono kontrolę oznakowania mięsa. Choć większość produktów była oznakowana prawidłowo, w jednym przypadku wykryto poważne nieprawidłowości – fałszowanie pochodzenia wieprzowiny i nieuprawnione użycie logo "Produkt Polski".
Kontrola objęła 46 sklepów Lidl w całej Polsce i była odpowiedzią na sygnały płynące od konsumentów, którzy coraz częściej zwracają uwagę na pochodzenie kupowanych produktów. To efekt rosnącej świadomości Polaków oraz kampanii edukacyjnych.
Wykryto fałszowanie pochodzenia mięsa
Jak poinformowało Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, w zdecydowanej większości przypadków oznakowanie produktów mięsnych w sklepach Lidl było prawidłowe. Jednak w jednym ze sklepów inspektorzy natknęli się na poważne naruszenie – wieprzowina opatrzona była fałszywą informacją o pochodzeniu, a dodatkowo producent bezprawnie użył logo "Produkt Polski".
Wszczęto postępowanie administracyjne zarówno wobec sklepu, jak i producenta zakwestionowanego towaru. Sprawa może zakończyć się dla winnych dotkliwymi karami finansowymi.
Ministerstwo przypomina, że logo "Produkt Polski" to nie marketing, ale prawne zobowiązanie producenta wobec konsumenta. W przypadku mięsa oznaczenie to można zastosować tylko wtedy, gdy zwierzę zostało urodzone, wyhodowane i ubite w Polsce. Jeśli choćby jeden z tych etapów odbył się za granicą, umieszczenie takiej informacji jest nieuprawnione.
Podmioty, które bezprawnie stosują oznaczenie "Produkt Polski", mogą zostać ukarane karą pieniężną.
Efekt rosnącej świadomości konsumentów
"Po raz kolejny okazało się, że świadomość konsumencka może być cennym wsparciem dla podmiotów kontrolujących rzetelność rynku i uczciwość praktyk handlowych" – czytamy w komunikacie resortu rolnictwa.
"Logo 'Produkt Polski' jest jak drogowskaz, który mówi: ta żywność jest polska i powstała na bazie polskich surowców. Cieszymy się, że coraz więcej osób zwraca uwagę na to, co wkłada do koszyka z zakupami" – podkreśla ministerstwo.
Zapowiedziano, że kontrole produktów mięsnych w sieciach handlowych, będą prowadzone systematycznie. Inspekcja regularnie sprawdza zarówno duże sklepy wielkopowierzchniowe, jak i małe lokalne targowiska, współpracując z branżą mięsną i organizacjami rolniczymi.
Dane za 2024 rok pokazują skalę problemu – spośród 573 skontrolowanych partii artykułów z oznaczeniem "Produkt Polski", nieprawidłowości wykryto w 124 przypadkach, co stanowi 21,6%. W bieżącym roku, podczas 56 kontroli w sklepach wielkopowierzchniowych (I kwartał 2025 r.), nieprawidłowości stwierdzono w 3 przypadkach.
LIDL komentuje. Kto zawinił?
Do sprawy odniosła się sieć handlowa Lidl Polska. Oto pełna treść informacji, którą otrzymaliśmy do publikacji z działu prasowego sieci.
Naszą podstawową misją, na której budujemy działalność operacyjną, jest zapewnianie klientom produktów wysokiej jakości, w niskiej cenie i jednocześnie wyprodukowanych w sposób zrównoważony. Podkreślamy, że od dawna dążymy do wprowadzania do oferty jak największej liczby produktów krajowego pochodzenia z oznaczeniem „Produkt polski", dbając o zgodność z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.
Informujemy, że w przypadku produktu Szynka wieprzowa doszło do pomyłki w oznakowaniu po stronie dostawcy. Skala problemu wynosiła około 0,2 %, dlatego błąd nie został wychwycony podczas kontroli całego procesu pakowania i etykietowania oraz na kolejnych etapach dystrybucji.
Zapewniamy, że zależy nam na pełnej przejrzystości i uczciwości wobec klientów, stąd po otrzymaniu informacji o nieprawidłowości, niezwłocznie rozpoczęliśmy procedurę wycofania towaru ze sklepów, aby nie wprowadzać klientów w błąd.




![Drugi dzień zbiórki, czas-start! Dołącz do Świątecznej Zbiórki Żywności w Ostrołęce i powiecie! [ZDJĘCIA]](./luba//dane/pliki/zdjecia/2025/m/whatsapp_image_2025-11-28_at_162308.jpeg)
![Ruszyła Świąteczna Zbiórka Żywności w Ostrołęce i powiecie! Gdzie i jak pomóc? [ZDJĘCIA, WIDEO]](./luba//dane/pliki/zdjecia/2025/m/beige_minimalist_photo_collage_5.jpg)


1
2
17
18