eOstroleka.pl
Ostrołęka,

Uwaga kierowcy! Na tych ostrołęckich skrzyżowaniach o wypadek nie trudno [ZDJĘCIA]

REKLAMA
zdjecie 5382
zdjecie 5382
fot. eOstrołęka.plfot. eOstrołęka.pl
REKLAMA

Są w Ostrołęce skrzyżowania, na których bardzo często dochodzi do niebezpiecznych kolizji i wypadków. O dziwo nie przyczynia się do tego nadmierna prędkość czy brak sygnalizacji lub niewłaściwe oznakowanie skrzyżowania. Co zatem sprawia, że w tych miejscach dochodzi do wypadków?

Dwa z największych skrzyżowań w Ostrołęce figurują na „czarnej liście” miejsc, w których dochodzi do dużej liczby wypadków i kolizji. Pierwsze z nich to skrzyżowanie ulic Kopernika, Kilińskiego, Sienkiewicza, drugie zaś to zbieg ulic Goworowskiej, Pomian i Brata Żebrowskiego. Obie „krzyżówki” są wyposażone w sygnalizację świetlną i, wydawać by się mogło, czytelne oznakowanie. Dlaczego zatem dochodzi to do niebezpiecznych wypadków.

O wyjaśnienie i opinię poprosiliśmy wieloletniego egzaminatora Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego a obecnie miejskiego radnego, Grzegorza Milewskiego.

- Niewątpliwie można zaobserwować na tym skrzyżowaniu, że w wielu przypadkach pomiędzy kierującymi wyjeżdżającymi z ulicy Kilińskiego skręcającymi w lewo, a kierującymi wyjeżdżającymi z naprzeciwka tj. z ulicy Goworowskiej, skręcającymi w prawo, czyli również chcącymi poruszać się ulicą Kopernika dochodzi do niepewnych zachowań, w zakresie pierwszeństwa przejazdu. Zachowania te, są dosyć zaskakujące, jeżeli oba kierujący chcą zająć ten sam pas ruchu tj. prawy na ulicy Kopernika. Kierujący pojazdem, który wyjeżdża z ulicy Kilińskiego i skręca w lewą stronę przed wjazdem na skrzyżowanie ma umieszczony po lewej stronie stojący sygnalizator S-1 oraz linię bezwzględnego zatrzymania (znak P 12) związaną ze znakiem B-20 „stop”, umieszczonym po prawej stronie drogi. Natomiast kierujący, który chce skręcić w prawą stronę z ulicy Goworowskiej przed wjazdem na skrzyżowanie ma umieszczony po prawej stronie stojący sygnalizator S-2 oraz znak A-7 „ustąp pierwszeństwa”. W momencie gdy ruch jest otwierany dla pojazdów wyjeżdżających z ulicy Kilińskiego jak i Goworowskiej na sygnalizatorach świetlnych nadawany jest sygnał zielony, który zezwala na wjazd za sygnalizator. Należy przy tym wspomnieć, że zatrzymanie pojazdu w przypadku nadawanego sygnału czerwonego  na sygnalizatorze powinno nastąpić przed linią zatrzymania, a jeżeli nie ma to przed sygnalizatorem. Zarówno dla pojazdów wyjeżdżających z ulicy Kilińskiego jak i Goworowskiej linia zatrzymania została wyznaczona przed przejściami dla pieszych. Tak więc zarówno kierujący, który skręca z ulicy Kilińskiego w lewą stronę ma światło zielone jak i kierujący, który skręca w prawą stronę z ulicy Goworowskiej – czyli nadawany sygnał świetlny nie rozstrzyga o pierwszeństwie przejazdu. W związku z tym moim zdaniem pierwszeństwo przejazdu powinno być wyznaczone w oparciu o art. 25 Ustawy prawo o ruchu drogowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2012r. poz. 1137 z późn. zm.), który stanowi, że „kierujący zbliżając się do skrzyżowania, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony, a jeżeli skręca w lewo – także jadącemu z kierunku przeciwnego na wprost lub skręcającemu w prawo”. Warto w tym przypadku stwierdzić, że kierujący pojazdem skręcając w lewą stronę z ulicy Kilińskiego ma po prawej stronie kierującego, który wyjeżdża z ulicy Goworowskiej skręcając w prawą stronę. Dlatego też uważam, że kierujący wyjeżdżający z ulicy Kilińskiego, który chce skręcić w ulicę Kopernika powinien ustąpić pierwszeństwa pojazdowi wyjeżdżającemu z ulicy Goworowskiej, który również będzie poruszał się w tym samym kierunku. Oczywiście jeżeli ruch pojazdów nie będzie się kolidował tj. kierujący z ulicy Goworowskiej zajmie prawy pas ruchu na ulicy Kopernika, to kierujący wyjeżdżający z ulicy Kilińskiego będzie mógł jednocześnie zająć lewy pas ruchu. Gdyż na ulicy Kopernika poruszając się w kierunku ulicy Gorbatowa występują dwa pasy ruchu. Można zauważyć, że kierujący wyjeżdżający z ulicy Goworowskiej wówczas gdy ma na sygnalizatorze zielone światło i skręca w prawą stronę zatrzymuje się za sygnalizatorem przed linią warunkowego zatrzymania złożoną z trójkątów (znak P-13) i ustępuje kierującemu wyjeżdżającemu z ulicy Kilińskiego. Zatrzymanie w tym przypadku, jest o tyle również niezrozumiałe, że linia warunkowego zatrzymania odnosi się do znaku A-7 „ustąp pierwszeństwa”, a nie do sygnału świetlnego nadawanego przez sygnalizator. Należy przy tym podkreślić, że ustawodawca wyraźnie wskazał na konieczność rozstrzygnięcia pierwszeństwa przejazdu już w fazie zbliżania się do skrzyżowania, a nie dopiero po wjechaniu na skrzyżowanie – wyjaśnia Grzegorz Milewski.

Wątpliwości, co do pierwszeństwa przejazdu również występują na skrzyżowaniu ulicy Żebrowskiego, Goworowskiej i Pomian. Dotyczą takiej samej sytuacji, czyli pojazdów wyjeżdżających z ul. Pomian i skręcających w lewą stronę oraz pojazdów skręcających w prawą stronę z ulicy Żebrowskiego w sytuacji gdy dla tych kierujących sygnalizator wyświetla sygnał zielony. W tym przypadku również pojazd wyjeżdżający z ulicy Pomian i skręcający w prawą stronę w ulicę Goworowską powinien ustąpić pierwszeństwa przejazdu kierującemu wyjeżdżającemu z ulicy Żebrowskiego i jadącemu w prawą stronę, w ulicę Goworowską.

Za szczegółowe wyjaśnienie i pomoc przy powstaniu artykułu dziękujemy radnemu Grzegorzowi Milewskiemu, egzaminatorowi WORD Ostrołęka.

Kalendarz imprez
kwiecień 2024
PnWtŚrCzPtSoNd
dk1 dk2 dk3 dk4 dk5 dk6 dk7
dk8 dk9 dk10 dk11 dk12 dk13 dk14
dk15 dk16 dk17 dk18 dk19 dk20 dk21
dk22 dk23 dk24 dk25 dk26 dk27 dk28
dk29  30  1  2  3  4  5
×