Kolej na linię nr 36: z Ostrołęki do Łap z prędkością 120 km/h

Kapitalnym remontem linii nr 36 zajmie się konsorcjum czterech firm, jego liderem jest Track Tec Construction, czołowy europejski producent materiałów do budowy nawierzchni kolejowej. Obecnie prawie połowę wszystkich podkładów kolejowych i co drugi rozjazd zabudowywany obecnie na polskiej sieci kolejowej wykonano w zakładach Grupy Track Tec. Prace na linii nr 36 zlecone przez PKP PLK będą wykonywane na potrzeby stworzenia linii objazdowej dla odcinka Rail Baltica od Czyżewa do Białegostoku, który również przeznaczony jest do remontu. Koszt remontu linii nr 36, 32 i 31, które ujęte były w przetargu, wyniesie blisko 209 mln zł.
Linia nr 36 Ostrołęka - Łapy to niezelektryfikowany jednotorowy szlak o całkowitej długości blisko 88 km. Ruch pasażerski na tej linii zawieszono w 2000 roku. Obecnie ruch kolejowy prowadzony jest sezonowo, dotyczy to głównie przewozów towarowych oraz przejazdów okolicznościowych. Co ciekawe, w Łapach linia ta łączy się z linią E75 Warszawa-Białystok. Jej remont może więc otworzyć szansę na kolejowe połączenie Ostrołęki z Białymstokiem.
Zanim jednak to nastąpi, potrzebny jest kompleksowy remont polegający na wymianie torów, budowie urządzeń sterujących ruchem, przebudowa obiektów i urządzeń telekomunikacyjnych, peronów, przejść i przejazdów. Krótko mówiąc: do wykonania jest olbrzymia praca. Konsorcjum wybrane w przetargu zakłada, że wyrobi się w ciągu 10 miesięcy, a prace mają ruszyć już w 2017 roku. Do użytku linia może zostać więc oddana już na przełomie 2017 i 2018 roku.
To kolejny etap przywracania "kolejowego blasku" Ostrołęce. W planach jest już bowiem rewitalizacja linii kolejowej nr 35 Ostrołęka - Szczytno, planowany jest także remont linii nr 29 Ostrołęka - Tłuszcz. Kto wie, być może doczekamy chwili, w której prężny ruch kolejowy odbywał się będzie w trzech kierunkach.
Wasze opinie
Zastanów się, zanim dodasz komentarz
Zobacz również
Kalendarz imprez
Pn | Wt | Śr | Cz | Pt | So | Nd |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
9 | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
16 | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
21 | ![]() |
23 | 24 | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |