eOstroleka.pl
Ostrołęka,

Poseł Horała pyta o przyszłość kolei przez Ostrołękę. Wiceminister Lasek odpowiada

REKLAMA
zdjecie 2594
zdjecie 2594
REKLAMA
zdjecie 2594
Posłuchaj

Parlamentarzysta PiS Marcin Horała złożył interpelację w sprawie kontynuacji budowy szprychy nr 3 w ramach programu CPK. Jest odpowiedź wiceministra Macieja Laska.

Poseł Marcin Horała (PiS) zwrócił się do ministra infrastruktury z czterema konkretnymi pytaniami dotyczącymi przyszłości inwestycji kolejowej przechodzącej przez Ostrołękę. Interpelacja dotyczy kontynuacji budowy szprychy nr 3 w ramach programu Centralnego Portu Komunikacyjnego, a konkretnie linii kolejowej nr 29 na odcinku Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko.

Bezpośrednim powodem złożenia interpelacji była infografika opublikowana w mediach społecznościowych przez wiceministra infrastruktury Macieja Laska. Minister zapewniał w niej, że spółka CPK nie zaniechała działań na tej linii kolejowej nr 29 i że projekt jest kontynuowany i rozwijany w sposób odpowiedzialny i zgodny z analizami.

Poseł Horała chciał dowiedzieć się przede wszystkim, który wariant w ramach Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego uzyskał najwyższą punktację i czy prawdą jest, że uzasadnieniem wyboru wariantu W14 było stanowisko ministra Malepszaka. Pytał również o przyczyny opóźnienia wyboru inwestorskiego, mimo że niezbędne prace nad STEŚ zakończono do końca 2023 roku. Parlamentarzysta chciał też poznać konkretne działania w ramach budowy linii kolejowej nr 29 zaplanowane na lata 2025-2032 oraz dowiedzieć się, jakie środki przeznaczono na tę inwestycję w wieloletnim planie finansowym CPK.

Wiceminister infrastruktury Maciej Lasek w odpowiedzi na interpelację nr 10476 potwierdził, że w analizie wielokryterialnej najwyższą liczbę punktów rzeczywiście uzyskał wariant nr 14 przebiegu linii kolejowej na odcinku Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko. Został on oficjalnie zarekomendowany i zatwierdzony jako wariant inwestorski na podstawie wyników prac projektowych wykonanych w ramach STEŚ.

Minister wyjaśnił przyczyny opóźnień, wskazując na złożony charakter sprawy wynikający ze stosunkowo niewielkich różnic w wynikach pomiędzy analizowanymi wariantami. Z tego powodu konieczny był odpowiedni czas do podjęcia ostatecznej decyzji. Wybór wariantu inwestorskiego został ostatecznie zatwierdzony w sierpniu 2024 roku.

Jeśli chodzi o dalsze działania, wiceminister Lasek poinformował, że ich zakres zostanie określony po zakończeniu prac analitycznych w ramach projektu Zintegrowanej Sieci Kolejowej, realizowanego przez CPK na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury. Analizy prowadzone są we współpracy z PKP Polskie Linie Kolejowe, samorządami województw oraz środowiskiem naukowym.

W kwestii finansowania minister podkreślił, że obowiązujący Program Inwestycyjny CPK – Etap II na lata 2024-2032 przewiduje 1 443 mln zł na grupę pozostałych inwestycji kolejowych liniowych, poza linią "Y" oraz CMK Północ. Podział tych środków między poszczególne projekty zostanie skorelowany z wynikami prowadzonych analiz.

Wasze opinie

STOP HEJT. Twoje zdanie jest ważne, ale nie może ranić innych.
Zastanów się, zanim dodasz komentarz
Brak możliwości komentowania artykułu po trzech dniach od daty publikacji.
Komentarze po 7 dniach są czyszczone.
Kalendarz imprez
listopad 2025
PnWtŚrCzPtSoNd
 27  28  29  30  31  1 dk2
dk3 dk4 dk5 dk6  7 dk8 dk9
dk10 dk11 dk12  13  14 dk15  16
dk17  18 dk19  20 dk21  22  23
dk24  25 dk26  27  28  29  30
Dzisiaj:
Brak wydarzeń
×