Parlamentarzysta PiS Marcin Horała złożył interpelację w sprawie kontynuacji budowy szprychy nr 3 w ramach programu CPK. Jest odpowiedź wiceministra Macieja Laska.
Poseł Marcin Horała (PiS) zwrócił się do ministra infrastruktury z czterema konkretnymi pytaniami dotyczącymi przyszłości inwestycji kolejowej przechodzącej przez Ostrołękę. Interpelacja dotyczy kontynuacji budowy szprychy nr 3 w ramach programu Centralnego Portu Komunikacyjnego, a konkretnie linii kolejowej nr 29 na odcinku Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko.
Bezpośrednim powodem złożenia interpelacji była infografika opublikowana w mediach społecznościowych przez wiceministra infrastruktury Macieja Laska. Minister zapewniał w niej, że spółka CPK nie zaniechała działań na tej linii kolejowej nr 29 i że projekt jest kontynuowany i rozwijany w sposób odpowiedzialny i zgodny z analizami.
Poseł Horała chciał dowiedzieć się przede wszystkim, który wariant w ramach Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego uzyskał najwyższą punktację i czy prawdą jest, że uzasadnieniem wyboru wariantu W14 było stanowisko ministra Malepszaka. Pytał również o przyczyny opóźnienia wyboru inwestorskiego, mimo że niezbędne prace nad STEŚ zakończono do końca 2023 roku. Parlamentarzysta chciał też poznać konkretne działania w ramach budowy linii kolejowej nr 29 zaplanowane na lata 2025-2032 oraz dowiedzieć się, jakie środki przeznaczono na tę inwestycję w wieloletnim planie finansowym CPK.
Wiceminister infrastruktury Maciej Lasek w odpowiedzi na interpelację nr 10476 potwierdził, że w analizie wielokryterialnej najwyższą liczbę punktów rzeczywiście uzyskał wariant nr 14 przebiegu linii kolejowej na odcinku Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko. Został on oficjalnie zarekomendowany i zatwierdzony jako wariant inwestorski na podstawie wyników prac projektowych wykonanych w ramach STEŚ.
Minister wyjaśnił przyczyny opóźnień, wskazując na złożony charakter sprawy wynikający ze stosunkowo niewielkich różnic w wynikach pomiędzy analizowanymi wariantami. Z tego powodu konieczny był odpowiedni czas do podjęcia ostatecznej decyzji. Wybór wariantu inwestorskiego został ostatecznie zatwierdzony w sierpniu 2024 roku.
Jeśli chodzi o dalsze działania, wiceminister Lasek poinformował, że ich zakres zostanie określony po zakończeniu prac analitycznych w ramach projektu Zintegrowanej Sieci Kolejowej, realizowanego przez CPK na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury. Analizy prowadzone są we współpracy z PKP Polskie Linie Kolejowe, samorządami województw oraz środowiskiem naukowym.
W kwestii finansowania minister podkreślił, że obowiązujący Program Inwestycyjny CPK – Etap II na lata 2024-2032 przewiduje 1 443 mln zł na grupę pozostałych inwestycji kolejowych liniowych, poza linią "Y" oraz CMK Północ. Podział tych środków między poszczególne projekty zostanie skorelowany z wynikami prowadzonych analiz.
Wasze opinie
STOP HEJT. Twoje zdanie jest ważne, ale nie może ranić innych.
Zastanów się, zanim dodasz komentarz
panek marek jacek, 12:11 02-08-2025, 28%
Szkoda, że tylko 3 raz pyta, ale konkretów nie ma. Przynajmniej z posłem Grabowskim i innymi z regionu niech załatwią tylko i aż 70 km odcinek do modernizacji lini do stacji Ostrołęka. 2 tory. Nowy most na Bugu w Wyszkowie, bezkolizyjne przejazdy wzdłuż trasy z drogami. Chyba jest to możliwe do realizacji bo linia istnieje!? Już teraz a nie za ileś lat obietnic. Szybciej powstanie coś pod Berlinem niż tu.
~tępiciel lemingów, 13:15 02-08-2025, 75%
@panek marek jacek
Szkoda, że w odpowiedzi konkretów nie ma. Szybciej za tego rządu powstanie coś pod Berlinem.
~Kris, 13:06 02-08-2025, 100%
Tyle się linii kolejowych modernizuje w Polsce a ja od 15tu lat czytam że będzie modernizacja albo przebudowa lub budowa nowej linii nr29 i ciągle tylko czytam coraz to nowe pomysły , ja nie dożyje modernizacji tej linii nr 29
~Ferdousi, 16:46 02-08-2025, 40%
Nie lubię tego Horały za ten głupawo-chytry uśmieszek ale dobrze że się przynajmniej zapytał. Według mnie to jedyny rozsądne rozwiązanie: Warszawa-Giżycko przez Ostrołekę. Tłumy w sezonie raczej zapewnione a i po za sezonem ale w wekendy też by było obłożenie tej linii. Bo chyba każdy warszawiak chciałby wyskoczyć do Giżycka na wekend.
~XXXX, 17:19 02-08-2025, 15%
@~Ferdousi
Głupawy to on ma nie tylko uśmiech. Niech powie ile zarobił na ,,Budowie,, CPK. ZAPYTAŁ SIĘ A POTEM BĘDZIE MÓWIŁ, ŻE ,,WYWALCZYŁ,,.
~Nowy, 18:19 02-08-2025, 72%
@~XXXX
Niech Tusk powie ile utopił kasy w utworzenie ministerstwa gospodarki w Katowicach i jego fzialanie
~Nowy, 18:23 02-08-2025, 67%
@~Nowy
Dokończyć muszę : działanie ministerstwa przez połtora roku onego likwidację, i co tam trministersto załatwiło.
~pinindzy ni ma.., 22:50 02-08-2025, 50%
@~Nowy
.. załatwiło dużo dobrze płatnych stołków dla POlszewików.
~G5, 17:23 02-08-2025, 67%
A się zapytam ile wy zrobiliście
Ubiegły rok deficyt 300 miliardów
Bieżący rok ?300 miliardów
Za PiSu było to 10,30 rocznie
To ile wam do kieszeni wpadło?
~Ferdousi, 18:39 02-08-2025, 17%
Ludzie! Nie kłóćcie się. Tamci kradli ,teraz ci muszą się nakraść. Nie wiecie że PIS i PO to dwie strony tej samej monety? To jest wszystko umówione ,dogadane: raz rządzi my raz rządzicie wy i nikt nikogo nie rozlicza. Tylko jeden mały przykład. PiS posadził Jurka Owsickiego?-Nie! A było by za co. PO posadziło Obsrajtka? ...Oo! -tego to by było za co. To tylko drobny mały przykład. Chłopaki się umówili że nikt nikogo nie wsadzi i tak jest.
~con Donek do Wronek, 20:17 02-08-2025, 60%
@~Ferdousi
Ty z tych od aktora co odane żołnierza? ..czy PO prostu głupek ?
~100 bajerów dla frajerów, 20:13 02-08-2025, 60%
Kto przy zdrowych zmysłach wierzy Laskowik i jemu POdobnym? Ten gościu jeszcze dwa lata temu - jak cała POlszewia, zajadle krytyKOwał PCK!!! A teraz niby go "buduje"...ja w każdym razie nie jestem debilem i mu nie wierze.
~MER, 21:17 02-08-2025, 50%
Do 100 bajerów , zapomiało się jak właśnie Horała budował CPK , nic nie zrobione przez 8 lat , dosłownie nic , a kasy poszło w ciul, czyli okazał się złodziejem , a dzisiaj zadaje pytania o szprychy , czemu on ich nie zbudował , a teraz udaje durnia.
~100 bajerów dla frajerów, 22:53 02-08-2025, 50%
@~MER
Przygotowali dokumentacje, pozwolenia i finansowanie, - to trwa długo, wystarczyło to kontynuować. Ale przeciętnie PO to Niemcy osadzili nam na stolcu rudego folksdojcza i jego sitwie, nie takie są rozkazy z Berlina żeby w Polsce cokolwiek budować.
Serwis eOstroleka.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.