Parlamentarzysta PiS Marcin Horała złożył interpelację w sprawie kontynuacji budowy szprychy nr 3 w ramach programu CPK. Jest odpowiedź wiceministra Macieja Laska.
Poseł Marcin Horała (PiS) zwrócił się do ministra infrastruktury z czterema konkretnymi pytaniami dotyczącymi przyszłości inwestycji kolejowej przechodzącej przez Ostrołękę. Interpelacja dotyczy kontynuacji budowy szprychy nr 3 w ramach programu Centralnego Portu Komunikacyjnego, a konkretnie linii kolejowej nr 29 na odcinku Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko.
Bezpośrednim powodem złożenia interpelacji była infografika opublikowana w mediach społecznościowych przez wiceministra infrastruktury Macieja Laska. Minister zapewniał w niej, że spółka CPK nie zaniechała działań na tej linii kolejowej nr 29 i że projekt jest kontynuowany i rozwijany w sposób odpowiedzialny i zgodny z analizami.
Poseł Horała chciał dowiedzieć się przede wszystkim, który wariant w ramach Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego uzyskał najwyższą punktację i czy prawdą jest, że uzasadnieniem wyboru wariantu W14 było stanowisko ministra Malepszaka. Pytał również o przyczyny opóźnienia wyboru inwestorskiego, mimo że niezbędne prace nad STEŚ zakończono do końca 2023 roku. Parlamentarzysta chciał też poznać konkretne działania w ramach budowy linii kolejowej nr 29 zaplanowane na lata 2025-2032 oraz dowiedzieć się, jakie środki przeznaczono na tę inwestycję w wieloletnim planie finansowym CPK.
Wiceminister infrastruktury Maciej Lasek w odpowiedzi na interpelację nr 10476 potwierdził, że w analizie wielokryterialnej najwyższą liczbę punktów rzeczywiście uzyskał wariant nr 14 przebiegu linii kolejowej na odcinku Ostrołęka – Łomża – Pisz – Giżycko. Został on oficjalnie zarekomendowany i zatwierdzony jako wariant inwestorski na podstawie wyników prac projektowych wykonanych w ramach STEŚ.
Minister wyjaśnił przyczyny opóźnień, wskazując na złożony charakter sprawy wynikający ze stosunkowo niewielkich różnic w wynikach pomiędzy analizowanymi wariantami. Z tego powodu konieczny był odpowiedni czas do podjęcia ostatecznej decyzji. Wybór wariantu inwestorskiego został ostatecznie zatwierdzony w sierpniu 2024 roku.
Jeśli chodzi o dalsze działania, wiceminister Lasek poinformował, że ich zakres zostanie określony po zakończeniu prac analitycznych w ramach projektu Zintegrowanej Sieci Kolejowej, realizowanego przez CPK na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury. Analizy prowadzone są we współpracy z PKP Polskie Linie Kolejowe, samorządami województw oraz środowiskiem naukowym.
W kwestii finansowania minister podkreślił, że obowiązujący Program Inwestycyjny CPK – Etap II na lata 2024-2032 przewiduje 1 443 mln zł na grupę pozostałych inwestycji kolejowych liniowych, poza linią "Y" oraz CMK Północ. Podział tych środków między poszczególne projekty zostanie skorelowany z wynikami prowadzonych analiz.





![Posłowie Horała i Grabowski o znaczeniu CPK dla Ostrołęki. Z pomocą ruszy Nawrocki [WIDEO]](./luba//dane/pliki/zdjecia/2025/m/img_1971.jpg)



2
3
8