2015-01-15T09:17:00+01:00 eOstroleka.pl 10 0 9 4.4
Ostrołęka,

Poseł Kania pyta Kopacz o płacę minimalną w Niemczech

REKLAMA
Poseł Andrzej Kania, fot. eOstroleka.pl
REKLAMA
4
5
8
Najlepszy komentarz
~Rozsądny , 12:39 15-01-2015,   -
     A może skoro weszliśmy do Unii Europejskiej to poseł Kania zatroskałby się o podwyższenie płacy minimalnej Polaków np. na poziomie Niemieckim 8,5 Euro za godzinę. Zamiast walczyć o to by Polacy zarabiali na terenie Niemiec znacznie mniej niż wynosi tam płaca minimalna.
     Szkoda, że poseł nie ...
odpowiedz   •   oceń :  
Poseł Andrzej Kania z Ostrołęki złożył Interpelację do premier Kopacz w sprawie niemieckiej ustawy o płacy minimalnej w wysokości 8,50 euro za godzinę.

Interpelacja Posła Andrzeja Kani do premier Ewy Kopacz

Jak wiadomo, od 01.01.2015 roku w Niemczech obowiązuje nowe prawo o płacy minimalnej, zgodnie z którym pracownik musi otrzymywać minimum 8,5 euro za godzinę pracy.

Mindestlohngesetz – bo tak nazywa się te nowe niemieckie prawo - stanowi, że wymóg stosowania płacy minimalnej odnosi się także do firm zagranicznych, których pracownicy świadczą pracę na terenie Niemiec.

Z informacji, jakiej udzieliło ministerstwo pracy i polityki socjalnej Niemiec wynika, że stawka obowiązuje również kierowców w transporcie międzynarodowym. I to niezależnie od tego, czy tylko przejeżdżają oni przez Niemcy tranzytem, czy realizują przewóz kabotażowy (samochód zarejestrowany jest w innym niż Niemcy kraju np. w  Polsce, ale transport odbywa się wyłącznie na terytorium Niemiec).

Za złamanie przepisów o płacy minimalnej pracodawcy grożą kary – do 500 tys. euro. Mindestlohngesetz nakłada na przedsiębiorców w tym i na naszych, polskich przedsiębiorców, wiele obowiązków informacyjnych, tworzących dodatkowe koszty w polskich firmach. Polscy przewoźnicy będą musieli składać w niemieckim urzędzie celnym deklaracje o przestrzeganiu przepisów o płacy minimalnej wraz z listą zatrudnionych pracowników, a także dostarczyć (w języku niemieckim) wszelkie dokumenty to potwierdzające (umowy o pracę, dokumentację czasu pracy, rozliczenie wynagrodzeń, potwierdzenia ich wypłaty itp). Kary za niespełnienie wymagań formalnych mogą sięgnąć nawet 30 tys. euro.

Przypomnę, że dzisiaj my Polacy jesteśmy numerem jeden w Unii, jeśli chodzi o realizację przewozów drogowych. Nasza dominacja w tym obszarze to oczywiście czyjaś strata – w tym wypadku także i Niemców, którzy teraz usiłują różnymi metodami chronić własny rynek. Jednak te przepisy są absolutnie niezgodne z przepisami unijnymi (potwierdzają to znawcy prawa międzynarodowego) i naruszają fundamentalną zasadę, na której została oparta i utworzona Wspólnota – swobodę przepływu kapitału, towarów, usług i osób. Odzywają się także glosy, że takie działania Niemców to całkowite naruszenie wolnej konkurencji.

Idąc torpem niemieckim, za chwilę usłyszymy, że inne stawki każą nam stosować Holendrzy, Francuzi a inne Austriacy. I co? Przewoźnicy będą stosować 28 różnych taryf wynagrodzeń na całą Unię?  Tak narzucone prawo niemieckie wszystkim, którzy korzystają z niemieckiego terytorium to ewenement w całej wspólnocie.

Jeszcze czegoś takiego (złego) nie praktykowano w Unii Europejskiej!

Polscy przedsiębiorcy działają według polskiego prawa i naszych przepisów o płacy minimalnej. Czy pracownicy niemieckich firm działających w Polsce także będą dostawać minimum 8,5 euro za godzinę?

Zdaniem przedstawicieli branży transportowej sprawa wymaga zdecydowanej interwencji polskiego rządu. Uważam, że organy państwowe już dawno powinny były zaalarmować Komisję Europejską oraz jasno i stanowczo powiedzieć stronie niemieckiej, że nie ma prawa narzucać swoich przepisów innym nacjom.

Jeśli nie będzie zdecydowanej reakcji ze strony naszego rządu, to na europejskim rynku transportowym stracimy pozycję lidera, na którą ciężko pracowaliśmy przez ostatnie 15 lat. Przypomnę, że w Polsce w transporcie drogowym pracuje około 2 miliony ludzi, którzy wytwarzają około 8% polskiego pkb. Obyśmy tego, przez działania niemieckie, nie stracili.

W związku z powyższym chciałem się dowiedzieć, jakie działania zostały już podjęte przez polski rząd w powyższej sprawie i jakie będą podejmowane ewentualnie w następnych etapach?
REKLAMA

Wasze opinie

Brak możliwości komentowania artykułu po trzech dniach od daty publikacji.
~Rozsądny , 12:39 15-01-2015,   -
     A może skoro weszliśmy do Unii Europejskiej to poseł Kania zatroskałby się o podwyższenie płacy minimalnej Polaków np. na poziomie Niemieckim 8,5 Euro za godzinę. Zamiast walczyć o to by Polacy zarabiali na terenie Niemiec znacznie mniej niż wynosi tam płaca minimalna.
     Szkoda, że poseł nie wystąpił z wnioskiem o obniżenie diety poselskiej, przecież wynosi ona więcej niż nie tylko płaca minimalna w Polsce, ale nawet znacznie więcej niż średnia krajowa....
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 13:23 15-01-2015,   -
Chyba wybory blisko?
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 13:39 15-01-2015,   -
[quote=Rozsądny ]     A może skoro weszliśmy do Unii Europejskiej to poseł Kania zatroskałby się o podwyższenie płacy minimalnej Polaków np. na poziomie Niemieckim 8,5 Euro za godzinę. Zamiast walczyć o to by Polacy zarabiali na terenie Niemiec znacznie mniej niż wynosi tam płaca minimalna.
     Szkoda, że poseł nie wystąpił z wnioskiem o obniżenie diety poselskiej, przecież wynosi ona więcej niż nie tylko płaca minimalna w Polsce, ale nawet znacznie więcej niż średnia krajowa....
[/quote]
Jakby podniesli minimalną do 8.5E to Polska gospodarka by sie załamała!!! i by była wojna domowa inteligencie
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 13:51 15-01-2015,   -
[quote= ][quote=Rozsądny ]     A może skoro weszliśmy do Unii Europejskiej to poseł Kania zatroskałby się o podwyższenie płacy minimalnej Polaków np. na poziomie Niemieckim 8,5 Euro za godzinę. Zamiast walczyć o to by Polacy zarabiali na terenie Niemiec znacznie mniej niż wynosi tam płaca minimalna.
     Szkoda, że poseł nie wystąpił z wnioskiem o obniżenie diety poselskiej, przecież wynosi ona więcej niż nie tylko płaca minimalna w Polsce, ale nawet znacznie więcej niż średnia krajowa....
[/quote]
Jakby podniesli minimalną do 8.5E to Polska gospodarka by sie załamała!!! i by była wojna domowa inteligencie  [/quote]
Tak, lepiej obniżyć Niemcom płacę minimalną do poziomu polskiej.
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 23:36 15-01-2015,   -
Kania ma powód by Polak nie zarobił więcej? Czyli co i kogo on popiera? Firmy transportowe w większości jeżdżą za europejskie stawki za granicą, więc wcale nie małe. Dlaczego kierowca ma nie zarobić, skoro szef trzepie kasę taką jak płacą w Unii?
Kiedy zbliżymy nasze zarobki do niemieckich? Na święty nigdy zapewne. Ceny jednak mamy "europejskie". Jesteśmy narodem dziadów.
odpowiedz   •   oceń :  
~kierowca , 10:45 16-01-2015,   -
POlskie firmy transportowe oszukują swoich pracowników ,zgodnie z polskim prawem kierowcy nalezy się oprócz pensji (zazwyczaj najniższa krajowa )delegacje zagraniczne ok 50 euro doba i ryczałt za spanie w kabinie ciężarówki ok 40 euro doba . Proszę mi odpowiedzieć dlaczego żadna firma nie płaci ryczałtu ani diet tak jak mówią przepisy , dlaczego nikt nie chce się tym zainteresować .W jakim ja kraju żyje . Mam nadzieje że Niemcy zrobią porządek w naszym kraju ......umowy o prace są zawarte  nie zgodne z prawem , firmy naliczają pensje za przejechany kilometr albo procent za fracht . TO JEST NIEZGODNE Z PRAWEM ....
odpowiedz   •   oceń :  
~ADAM , 10:49 16-01-2015,   -
Polscy przewożnicy nie płacą diet zagranicznych 50 euro  i ryczałtów za spanie w kabinie ok 40 euro dziennie DLACZEGO NIKT SIĘ TYM NIE ZAINTERESUJE ,FIRMY TRANSPORTOWE PLACĄ KIEROWCĄ ZA PRZEJECHANY KILOMETR LUB PROCENT OD FRACHTU  co jest nie zgodne z prawem DLACZEGO NIKT SIĘ TYM NIE ZAINTERESUJE
odpowiedz   •   oceń :  
~Gość, 17:54 16-01-2015,   -
 [/quote]
Jakby podniesli minimalną do 8.5E to Polska gospodarka by sie załamała!!! i by była wojna domowa inteligencie  [/quote]

Tak już to gdzieś słyszałem (chyba w jedynej słusznej stacji telewizyjnej TVN), że w Polsce pomimo cen towarów zbliżonych do cen na zachodzie płaca dla zwykłych pracowników musi być znacznie niższa niż tam, bo wszystko jest nierentowne i nie przynosi zysku trzeba wszystko co Polskie wygasić - sprzedać za bezcen. A nie zauważasz inteligencie inaczej, że skoro firma transportowa świadczy usługi transportowe na terenie Niemiec to właściciel dostaje jednakowe pieniądze za przewóz z tym, że niestety kierowca Polski dostaje znacznie mniej od kierowcy niemieckiego. Gdzie różnica - bierze ją właściciel firmy do własnej kieszeni. Tak jest z większością firm w Polsce pieniądze biorą prezesi i swojaki na stołkach. Jak ma przynosić zyski kopalnia, skoro koszt wydobycia 1 tony węgla wynosi ok. 300zlotych a jego cena ok. 700 złotych. Gdzie idzie różnica na zysk kopalni? Nie - na wynagrodzenie prezesów dyrektorów ich zastępców kierowników itp., ale żeby to zrozumieć trzeba mieć mózg jak sam tego nie rozumiesz to spytaj kogoś od siebie mądrzejszego to ci wytłumaczy dlaczego poseł Kania chce aby Polscy kierowcy w Niemczech zarabiali mniej niż niemieccy.
odpowiedz   •   oceń :  
Serwis eOstroleka.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.
Zobacz również
Kalnedarz imprez
wrzesień 2019
PnWtŚrCzPtSoNd
 26  27  28  29  30  31 1
 2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
 16 17 18 19 20 21 22
 23 24 25 26 27 28 29
 30  1  2  3  4  5  6
Dzisiaj:
Brak wydarzeń