Poseł Prawa i Sprawiedliwości Marcin Ociepa zwrócił się do ministra infrastruktury z interpelacją dotyczącą Centralnego Portu Komunikacyjnego. W piśmie parlamentarzysta kwestionuje decyzje rządu dotyczące prędkości pociągów na linii Ygrek oraz braku środków na inne inwestycje kolejowe, w tym połączenie Ostrołęka–Łomża–Pisz–Giżycko.
Kontrowersje wokół prędkości 320 km/h
Powodem interpelacji były wypowiedzi wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka, który zapowiedział przetarg PKP Intercity na składy mogące osiągnąć prędkość 320 km/h. To zwiększenie w stosunku do wcześniej planowanych 250 km/h na linii Warszawa–Łódź–Wrocław/Poznań.
Jak wskazuje poseł Ociepa, podwyższenie prędkości eksploatacyjnej znacząco zwiększyło koszty inwestycji. Zgodnie z przyjętą 31 grudnia 2024 roku nowelizacją programu wieloletniego CPK, do 2032 roku na inwestycje kolejowe zostanie przeznaczone 76 mld zł. To kwota znacznie wyższa niż przy zachowaniu prędkości 250 km/h.
Kwestia Ostrołęki
Parlamentarzysta PiS podkreśla, że zwiększone nakłady na linię Ygrek uniemożliwiają wyasygnowanie środków na prace przygotowawcze do budowy innych ważnych linii kolejowych. Wśród wymienionych tras znajduje się połączenie Ostrołęka–Łomża–Pisz–Giżycko, a także CPK–Płock i Milanów–Fronołów.
W ocenie posła te inwestycje są kluczowe dla walki z wykluczeniem komunikacyjnym w północno-wschodniej Polsce, gdzie mieszkańcy od lat postulują o lepsze połączenia kolejowe.
Minister nie odpowiedział jeszcze na interpelację. A przypomnijmy, że Ociepa to kolejny polityk opozycji interweniujący w sprawie tzw. trzeciej szprychy CPK - już wcześniej politycy PiS i Konfederacji podejmowali działania w celu przekonania rządu obecnej koalicji do realizacji tej inwestycji.