eOstroleka.pl
,

Via Baltica: Nie ma pieniędzy na budowę trasy

REKLAMA
zdjecie 2232
zdjecie 2232
fot. sxc.hu fot. sxc.hu
REKLAMA

Komisja Europejska zatwierdziła zmieniony dwa lata temu przez polski rząd przebieg międzynarodowej trasy Via Baltica.

Co z tego, skoro minister infrastruktury Cezary Grabarczyk budowę tej ważnej drogi, mającej połączyć Europę Zachodnią z Północną, z powodu braku środków przeniósł na listę rezerwową inwestycji drogowych 2014-2020? - pisze „Nasz Dziennik”.

Oznacza to, że trasa powstanie, ale tylko wtedy, kiedy uda się pozyskać dodatkowe środki z Unii Europejskiej. Budowę polskiego odcinka Via Baltica planuje się już od roku 1986. Do tej pory (25 lat!) trwało ustalanie jej przebiegu - który obecnie zatwierdziła wreszcie Komisja Europejska.

Tymczasem wschodni sąsiedzi naszego kraju, kraje bałtyckie, które również budują tę trasę, znacznie wyprzedzili Polskę. Litwa do tej pory na budowę Via Baltica wydała 214 mln dolarów (około 140 mln pozyskano z UE). Dzięki temu już do roku 2002 powstało tam 274 kilometry tej trasy. Obecnie Litwini przystąpili już do drugiego etapu budowy. Litwa na tę inwestycję i modernizację drogi Wilno - granica z Polską chce wydać 557 mln euro.

Odcinki Via Baltica powstały również na Łotwie i w Estonii. We wszystkich tych państwach zbudowano już wzdłuż Via Baltica infrastrukturę gospodarczą i turystyczną.

Tymczasem Komisja Europejska analizowała wszystkie warianty przebiegu Via Baltica między Warszawą a granicą z Litwą. W końcu wybrała wersję zaproponowaną jej przez polski rząd dwa lata temu. Wybór wariantu przez Łomżę KE uzasadnia tym, że jest on, jej zdaniem, najbardziej ekonomiczny i najmniej szkodliwy dla przyrody. Droga ekspresowa Via Baltica będzie więc przebiegać od przejścia granicznego z Litwą w Budzisku przez Suwałki, Raczki, Ełk, Łomżę, Ostrów Mazowiecką, Wyszków, Radzymin do Warszawy.

Jej częścią ma być budowana od wielu lat obwodnica Augustowa. Komisja Europejska swoim wyborem wariantu drogi zatwierdziła jej międzynarodowy charakter. Ma ona być najważniejszym połączeniem drogowym pomiędzy Europą Zachodnią a krajami bałtyckimi.

Przypomnijmy, że Rada Ministrów RP decyzję zmieniającą przebieg drogi Via Baltica wydała 20 października 2009 roku. Poprzednie rządy ( SLD, Prawo i Sprawiedliwość) chciały budować ją przez Białystok. Wariant przez Białystok był popierany przez władze tego miasta oraz podlaskich parlamentarzystów - właściwie wszystkich partii.

Wskazywali oni na fakt, że Białystok, stolica województwa podlaskiego, przez który nie pobiegnie trasa międzynarodowa, bardzo wiele straci na tym gospodarczo, a jego rozwój zostanie utrudniony.


[źródło: Nasz Dziennik]

Kalendarz imprez
kwiecień 2024
PnWtŚrCzPtSoNd
dk1 dk2 dk3 dk4 dk5 dk6 dk7
dk8 dk9 dk10 dk11 dk12 dk13 dk14
dk15 dk16 dk17 dk18 dk19 dk20 dk21
dk22 dk23 dk24 dk25 dk26 dk27 dk28
dk29 dk30  1  2  3  4  5
×