eOstroleka.pl
Ostrołęka,

„Muzeum dla sąsiedztwa” – podsumowanie projektu edukacyjnego

REKLAMA
zdjecie 6610
zdjecie 6610
REKLAMA
zdjecie 6610
Posłuchaj

"Muzeum dla sąsiedztwa” to projekt Muzeum Żołnierzy Wyklętych w Ostrołęce, który otrzymał dofinansowanie w ramach programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kultura Dostępna” 2025.

Obejmował przygotowanie kompleksowej oferty 9 wycieczek edukacyjnych, łączących w sobie aktywne zwiedzanie i działania warsztatowe, ukierunkowanych na wielozmysłowe poznawanie historii i dziedzictwa XX wieku na północnym Mazowszu i Kurpiach.

Odbiorcami zadania byli podopieczni Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Ostrołęce. Wycieczki odbyły się do czterech muzeów, oddalonych od Ostrołęki o ok. 25-45 km.

Kluczowym założeniem projektu była cykliczność działań, dzięki której możliwe stało się  pogłębianie i utrwalanie zdobywanej wiedzy, rozwijanie relacji między uczestnikami, kadrą Ośrodka i zespołem Muzeum, a także nabywanie przez uczestników pozytywnych wzorców dotyczących uczestnictwa w kulturze. Zadanie zostało „szyte na miarę” odbiorców dzięki ścisłej współpracy z kadrą Ośrodka.

W projekcie niezwykle istotne było zapewnienie dostępności i troska o komfort wszystkich uczestników. Wycieczki zorganizowaliśmy z wykorzystaniem autokaru przystosowanego do przewozu osób poruszających się na wózkach oraz do potrzeb innych osób z niepełnosprawnościami ruchowymi.

Destynacje wycieczek to miejsca bądź pozbawione barier, bądź też posiadające niezbędne udogodnienia. W ramach projektu powstała seria tekstów ETR oraz pomocy tyflograficznych. Z myślą o osobach wrażliwych na dźwięki zakupione zostały słuchawki wygłuszające.

Każdej z grup uczestniczących w wycieczkach i zajęciach towarzyszyły osoby asystujące, rekrutujące się z zespołu Muzeum. Ich zadaniem było wspieranie i reagowanie na bieżące potrzeby grupy.

Zanim wspólnie wyruszyliśmy na wycieczki, zaprosiliśmy uczestników do udziału w serii twórczych zajęć w siedzibie Muzeum. Była to okazja do zapoznania dzieci i młodzieży, poprzez aktywności warsztatowe i plastyczne, z naszą działalnością i ideą muzeum jako instytucji.

Zajęcia były wstępem do poznawania na dalszym etapie projektu różnych rodzajów muzeów – od instytucji z nowoczesnymi, multimedialnymi wystawami, aż po prywatne inicjatywy i muzea w typie skansenowskim.

Celem pierwszych wyjazdów były dwie placówki w Ostrowi Mazowieckiej: Muzeum Dom Rodziny Pileckich (otwarte w 2022 r. niewielkie muzeum z nowoczesną wystawą, poświęconą rodzinie i dziedzictwu rotm. Witolda Pileckiego) oraz prywatne Muzeum Kresów i Ziemi Ostrowskiej (posiadające bardziej tradycyjnie wyeksponowane, przy tym bogate i różnorodne zbiory m.in. umundurowania, militariów, przedmiotów codziennego użytku).

Wizyta w Muzeum Dom Rodziny Pileckich w Ostrowi Mazowieckiej miała na celu przedstawienie postaci rotm. Pileckiego, jego życia i działalności, upowszechnianie reprezentowanych przez niego wartości i tradycji idei niepodległościowej Rzeczypospolitej.

Uczestnicy zwiedzili multimedialną wystawę, wzięli także udział w warsztatach edukacyjnych: „W ogrodzie Marii” (w nawiązaniu do odtworzonego, historycznego ogródka Marii Pileckiej przed budynkiem muzeum), zaś starsze – w zajęciach „Witold Pilecki – nie tylko rotmistrz”.

Dopełnieniem przeżyć w ciągu tego dnia była organizacja obiadu w restauracji muzealnej usytuowanej w dawnym spichlerzu, serwującej dania zgodne ze staropolskimi recepturami (w tej lokalizacji mieści się też Muzeum Kresów i Ziemi Ostrowskiej).

W ramach drugiej tury trzech wycieczek odwiedziliśmy prywatne Muzeum Kurpiowskie, prowadzone w Wachu przez Zdzisława i Laurę Bziukiewiczów, kolekcjonerów i twórców ludowych. Instytucja gromadzi zabytki z wielu dziedzin, takich jak: tkactwo, bursztyniarstwo, stolarstwo, szewstwo, plecionkarstwo domowe i zagrodowe, bartnictwo, strój, kowalstwo, dział leśny, stajnia, rzemiosło, biblioteka kurpiowska.

Odrębna sekcja zbiorów to militaria związane z działalnością Strzelców Kurpiowskich. Uczestnikom projektu – dzieciom i młodzieży ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Ostrołęce – wizyta w Wachu pozwoliła utrwalić w praktyce zdobytą wiedzę teoretyczną na temat etnologii i wyrobów ludowych Kurpiowszczyzny.

Uczestnicy mogli poznać eksponaty rękodzielnicze, takie jak wyroby frywolitkowe czy wyroby z bursztynu, narzędzia niezbędne do wykonywania prac w ramach ginących zawodów, takich jak bartnik, cieśla, kowal, rymarz. Mniejsze grupy uczestniczyły w warsztatach „Kopanie bursztynu” i „Wykonywanie biżuterii”.

Mieliśmy okazję poznać wartość bursztynu kurpiowskiego jako niematerialnego dziedzictwa kulturowego. Spotkanie przy ognisku było z kolei formą wspólnego posilenia się na świeżym powietrzu z uwzględnieniem tradycyjnych kurpiowskich specjałów: fafernuchów, rejbaka, drożdżaków.

Celem ostatnich wyjazdów w ramach projektu była Zagroda Kurpiowska w Kadzidle – niewielkie muzeum w typie skansenu, o statusie oddziału zamiejscowego Muzeum Kultury Kurpiowskiej w Ostrołęce. Składa się z zespołu budynków w otoczeniu leśnym.

Tematyka wyjazdu skupiła się wokół życia codziennego podczas pokoju i wojny na Kurpiowszczyźnie oraz w mazowieckich miasteczkach, a także wokół elementów muzycznego dziedzictwa regionu. Podczas pobytu w Kadzidle grupy zwiedziły przygotowane specjalnie stanowiska tematyczne oraz wzięły udział w warsztatach muzyczno-improwizacyjnych.

Zajęcia rekonstrukcyjne były praktyczną lekcją historii, oddziałującą poprzez wszystkie zmysły. Niosły tym samym szczególną wartość dla uczestników – podopiecznych Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Ostrołęce.

Przy każdym z tematycznych stanowisk, poprzez różnorakie aktywności, pomoce, akcesoria, elementy stroju i wyposażenia, uczestnicy poznawali poszczególne dziedziny życia sprzed lat. W polowej kuchni poznali podstawy żywienia partyzanckiego.

Można było zapoznać się z historycznym umundurowaniem i wyposażeniem żołnierza. Warsztaty muzyczne stanowiły łącznik między historią regionalną a kulturą kurpiowską. Muzycy-animatorzy przywołali piosenki śpiewane chętnie przez żołnierzy oraz zapoznali grupę z brzmieniem różnych instrumentów muzycznych.

Podczas zajęć dla starszych grup pojawił się wątek roli muzyki w życiu codziennym tak czasów pokoju, jak też w trudnych latach wojny. Ważną częścią zajęć był element improwizacji muzycznej i ekspresji twórczej. Na zajęciach panowała sprzyjająca temu atmosfera bezpieczeństwa i akceptacji.

Dzięki temu bez trudu odnaleźli się podczas nich wszyscy, bez względu na poziom umiejętności rytmicznych czy wcześniejsze doświadczenia z muzyką.

Koncepcja i koordynacja projektu: Marta Głażewska, Adam Krajewski, Jolanta Żubrowska

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

zdjecie

Wasze opinie

STOP HEJT. Twoje zdanie jest ważne, ale nie może ranić innych.
Zastanów się, zanim dodasz komentarz
Zaloguj się, by komentować

Brak Waszych opinii do tego artykułu, bądź pierwszy.

Kalendarz imprez
listopad 2025
PnWtŚrCzPtSoNd
 27  28  29  30  31  1 dk2
dk3 dk4 dk5 dk6 dk7 dk8 dk9
dk10 dk11 dk12 dk13 dk14 dk15 dk16
dk17  18 dk19  20 dk21  22  23
dk24  25 dk26  27  28  29  30
×