eOstroleka.pl
Ostrołęka,

Ostrołęka: Ponad 11 mln samochodów rocznie przejeżdża starym mostem [ZDJĘCIA]

REKLAMA
zdjecie 2232
zdjecie 2232
fot. eOstroleka.plfot. eOstroleka.pl
REKLAMA

31 tysięcy samochodów dziennie, w tym ponad 3 tysiące TIR-ów przejeżdża przez jedyną możliwą przeprawę przez rzekę Narew dla ruchu tranzytowego w Ostrołęce. Rocznie daje to ponad 11 mln samochodów - stary most nie wytrzymuje takiego natężenia ruchu. Jego stan jest opłakany.

Interpelację w sprawie stanu technicznego, znajdującego się w ciągu drogi krajowej 61 mostu, złożyła radna miejska Anna Szczubełek. W swoim piśmie skierowanym do prezydenta Ostrołęki radna pyta także o zagrożenie katastrofą budowlaną oraz o wykonanie zaleceń pokontrolnych Najwyższej Izby Kontroli.

Jak wynika z odpowiedzi udzielonej przez wydział dróg ostrołęckiego ratusza obecnie nie ma niebezpieczeństwa katastrofy budowlanej na tzw. „starym moście”, choć powody do niepokoju są, ponieważ obiekt z roku na rok jest w coraz gorszym stanie. Przyczyną tego jest bardzo duże natężenie ruchu na tym odcinku DK-61. Na przełomie sierpnia i września 2010 roku i w listopadzie 2011 roku przeprowadzono badania natężenia ruchu. Wyniki pomiarów wykazały, że przez rondo księcia Siemowita III w ciągu doby przejeżdża ponad 31 tysięcy pojazdów umownych w tym ponad 3 tysiące ciężarówek. Rocznie daje to ponad 11 mln różnego rodzaju samochodów pokonujących most. Największe natężenie ruchu w tym rejonie przypada w czwartki – przez „stary most” przejeżdża wtedy średnio ponad 3,5 tysiąca samochodów ciężarowych.

Mimo iż obecny zarządca mostu, samorząd Ostrołęki, podejmuje ciągłe starania w kwestii poprawy stanu technicznego i utrzymania mostu, konieczne okazuje się wybudowanie zupełnie nowej przeprawy przez Narew i wyłączenie obecnego mostu z ruchu. Było by to możliwe, gdyby rozpoczęto budowę obwodnicy Ostrołęki, jednak w budżecie państwa nie ma na ten cel środków

„Do chwili obecnej, pomimo licznych spotkań, korespondencji i innych działań strona rządowa nie wykazała możliwości wpisania obwodnicy Ostrołęki do Programu Budowy Dróg Krajowych. Zaznaczyć należy w tym momencie również, iż głosy przeciwne w tej kwestii wyszły paradoksalnie również z ust niektórych lokalnych parlamentarzystów” - czytamy w odpowiedzi na interpelację radnej Szczubełek.

Władze miasta mogą jedynie wprowadzać ograniczenia prędkości i tonażu na moście. Dopuszczalna prędkość ograniczona została do 40 km/h, a w chwili obecnej opracowywany jest projekt na wprowadzenie zakazu ruchu na moście pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 40 ton. Także w związku ze złym stanem technicznym mostu na rzece Omulew projekt obejmował będzie również zakaz ruchu na tym obiekcie pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 26 ton.

Przypomnijmy, znajdujący się w ciągu drogi krajowej K-61 most przez rzekę Narew powstał w 1954 roku. Remontowany był w latach 1995 96. Z powodu rosnącego z roku na rok natężenia ruchu, zwłaszcza tranzytowego na tym odcinku, stan mostu ulega ciągłemu pogorszeniu. Nie pomagają doraźne naprawy i konserwacje. Nieopłacalne są także nawet gruntowne remonty, które w żaden sposób nie poprawią stanu mostu. Jedynym wyjściem okazuje się budowa nowej przeprawy, co jednak, ze względu na decyzje na szczeblu rządowym wydaje się być niemal niemożliwe.

fot. eOstroleka.plfot. eOstroleka.pl
fot. eOstroleka.plfot. eOstroleka.pl
Kalendarz imprez
kwiecień 2024
PnWtŚrCzPtSoNd
dk1 dk2 dk3 dk4 dk5 dk6 dk7
dk8 dk9 dk10 dk11 dk12 dk13 dk14
dk15 dk16 dk17 dk18 dk19 dk20 dk21
dk22 dk23 dk24 dk25 dk26 dk27 dk28
dk29 dk30  1  2  3  4  5
×